Druk beursnajaar voor VLAM

VLAM blijft dit jaar inzetten op promotie binnen en buiten Europa. Dit betekent een goedgevuld beursprogramma ook in het najaar: Hong Kong, Dubai, Madrid en de VS. 2015 staat ook in het teken van vernieuwing: zowel het VLAM-logo als het logo van de website Lekkervanbijons krijgen een restyling.

Op zoek naar nieuw exportpotentieel
VLAM ging dit jaar intensief op zoek naar nieuwe buitenlandse afzetgebieden met voldoende potentieel voor onze producten. Met de Europese campagne 'Taste of Europe' zijn onze exporteurs aanwezig op beurzen in Canada, de Verenigde Staten, Rusland, Japan, China (via Hong Kong) en de Verenigde Arabische Emiraten. Deze 'derdelanden'-campagne focust enerzijds op de opbouw/verbetering van het imago van verse groenten en fruit van Europese/Belgische oorsprong. Beursdeelname wil exporteurs helpen om op korte of middellange termijn nieuwe markten te ontwikkelen.

Asia Fruit Logistica groeit
Asia Fruit Logistica die van 2 tot 4 september plaatsvond in het AsiaWorld-Expo Center in Hong Kong, kent duidelijk groei. Meer dan 550 bedrijven uit 40 verschillende landen stelden hun producten en diensten tentoon. Het aantal exposanten is met ongeveer 30% toegenomen ten opzichte van vorig jaar. De beurs trok ruim 9.200 bezoekers uit 70 verschillende landen die het 'nieuwste en beste' van de sector te zien kregen. 66% van de bezoekers kwam uit Azië, dat is 58% meer dan vorig jaar. Opvallend waren nieuwe producten die tegemoetkomen aan de Aziatische consumententrends 'gezondheid' en 'gemak'.

India interessante markt
VLAM was voor de vierde keer met een groepsstand aanwezig op Asia Fruit Logistica.  “Dit was zeker een nuttige deelname. Onze deelnemende exporteurs kregen kansen om te netwerken met bestaande klanten en in contact te komen met nieuwe. Er was een gestage stroom bezoekers aan onze stand en de stemming was positief”, zegt Anneleen Leon, productmanager groenten en fruit bij VLAM. “De proevertjes door een kok ter plaatse bereid werden gesmaakt. We hadden een ruime variatie aan producten mee: hardfruit, conference-peer, paprika, aubergine, spruitjes en andere koolsoorten. Die laatste groenten  zijn erg gewenst in Aziatische landen. Er waren ook opvallend veel bezoekers uit India. Dit enorme land kan voor België in de toekomst een belangrijke markt worden. We willen daarom volgend jaar onze doelmarkt verleggen richting India  en ook Kazachstan. Beide landen bieden zeker kansen voor de export van groenten en fruit en sierteelt.”

Ook in Rusland
Voor het latere najaar staan nog beursdeelnames aan World of Perishables (WOP) Dubai (5-7/10), Fruit Attraction in Madrid (28-30/10), en FreshSummit in Atlanta USA (23-25/10) op het programma. Ondanks het embargo blijft VLAM inzetten op Rusland. Halfweg september stond VLAM met een stand (100 m²) op de vakbeurs World Food te Moskou. Bedoeling is het contact met de Russische afnemers te onderhouden. Een promotieactie wordt achter de schermen al voorbereid om te starten van zodra het importverbod wordt opgeheven.

Huisstijl krijgt opfrisbeurt
Het VLAM-logo krijgt dit jaar een nieuwe look: een strakke, hedendaagse stijl met de basiskleuren blauw en groen en de gestileerde Vlaamse leeuw die de link met de Vlaamse overheid herkenbaar maakt. De opgefriste naam van de website lekkervanbijons.be werd in het nieuwe logo geïntegreerd. Het verwijst naar het gelijknamige kookplatform dat ook helemaal wordt vernieuwd.

Bron: VLAM

Lava
Flandria
Nieuws
Contact