Kortnieuws

Nieuwe website en facebook-pagina online
De gloednieuwe website www.flandria.be is deze maand online met veel informatie over wat Flandria is en waarvoor het keurmerk staat. In videofilmpjes vertellen telers zelf waarom kwaliteit en duurzaamheid voor hen belangrijk zijn. De bezoeker maakt kennis met het uitgebreide assortiment van groenten, fruit en kruiden onder Flandria. Voor wie op zoek is naar recepten is er een doorlink naar Lekker van bij Ons. Ook de facebook-pagina van Flandria is opnieuw actief.

Inspiration Session op 26 november
Groentevakman, dat is een vak apart. Een echte versspecialist steekt veel energie in zijn groenterayon. Hij beschikt over productkennis en waakt over kwaliteit en versheid. Hij legt ook veel creativiteit aan de dag om in functie van het seizoen een prachtige groenterayon tentoon te stellen.
Nood aan inspiratie? We nodigen u graag uit op ons inspiratieseminarie met thema's als: kwaliteit, duurzaamheid, promotie, productassortiment en winkelbeleving. Sprekers reiken u concrete tips aan om een weloverwogen en aantrekkelijke groenterayon te realiseren.
Dit inspiratieseminarie heeft dit jaar plaats bij Veiling REO, Oostnieuwkerksesteenweg 101, 8800 Roeselare op donderdag 26 november 2015 van 17 uur tot 20.30 uur. Deelname is gratis (max. twee personen per winkel). De avond start met een hapje en een drankje en wordt afgesloten met een walking dinner.
Mis deze kans niet! Programma en (verplichte) inschrijving kan tot 20 november 2015 op www.groentevakman.be.

'Taste of Europe - premium quality, perfect taste' op Fresh Summit Expo
Op de recente editie van de jaarlijkse Fresh Summit beurs van de Produce Marketing Association (PMA) was VLAM samen met een delegatie van Belgische bedrijven opnieuw van de partij om de mooie producten van bij ons aan de andere kant van de oceaan in de kijker te plaatsen.  Op 24 en 25 oktober vormde Atlanta het toneel voor de vakbeurs voor aardappelen, groenten en fruit.  In de beurshal stelden ruim 1060 exposanten uit bijna 30 landen hun producten aan de Noord-Amerikaanse markt voor. Door veel AGF-bedrijven wordt de beurs gebruikt voor de lancering van hun producten. Het evenement trok bijna 20.000 deelnemers uit 63 landen.
Traditioneel was ons land aanwezig met een koepelstand van VLAM met exportbedrijven op zoek naar opportuniteiten op de Amerikaanse markt. De stand kreeg opnieuw de vertrouwde inkleding onder de slogan 'Taste of Europe - premium quality, perfect taste': visuals waarop obers Belgische topproducten met zorg presenteren en een kleurrijke collage van groenten en fruit.
Een chef verraste passanten met heerlijke proevers met Belgisch fruit en groenten in de hoofdrol. De productpresentaties trokken veel aandacht met een mooi gamma: witloof, prei, zoetepuntpaprika, komkommer, knolselder en aardbeien. Vertegenwoordigers van Bel'Orta en veiling REO stonden paraat voor bijkomende productinformatie. De sfeer werd door de Belgische delegatie als heel aangenaam omschreven.

Amerikaanse invoer stijgt
Gezien het grote aantal inwoners in de Verenigde Staten (319 miljoen), wordt er enorme volumes verse groenten en fruit ingevoerd. Dankzij grotere aandacht voor voedsel- en gezondheidstrends zien we een stijgende consumptie van verse groenten en fruit en bijgevolg ook toenemende aanvoervolumes (10 mio ton fruit en bijna 6 mio ton groenten in 2014). Hierin liggen kansen voor onze regio. België exporteert voornamelijk witloof (1603 ton in 2014). De volumes dalen wel licht. In waarde is België tweede leverancier voor de VS, na Nederland en voor Spanje. In volume komt België na Spanje in de ranking te staan.

Fruit Attraction toonaangevende internationale handelsbeurs
De 7de editie van de internationale AGF-beurs had dit jaar plaats van 28 t/m 30 oktober in de Feria de Madrid. 1000 exposanten uit 25 landen hadden zich ingeschreven, een stijging van 20% ten opzichte van vorig jaar. De eerste dag van Fruit Attraction is normaal gezien wat rustiger, maar op woensdag 28 oktober kwamen al veel AGF-ers een kijkje nemen. De exposanten en bezoekers kwamen uit diverse wereldhoeken en het aantal gaat jaarlijks in stijgende lijn. Dit bewijst dat deze beurs jaarlijks aan belang wint. De vier beurshallen telden een exposantenruimte van ruim 32.000 m², gevuld met standhouders uit voornamelijk Europese landen als Spanje, Frankrijk, Italië en Portugal. Het aantal bezoekers wordt 30% hoger geschat dan vorig jaar.
Op de collectieve VLAM-stand van 108 m² waren dit jaar tien exportbedrijven aanwezig.  Ze zochten naar nieuwe kansen voor Belgische groenten, fruit en aardappelen. De koepelstand werd gekenmerkt door grote productfoto's op de bovenstructuur en een uitgebreide productpresentatie van de belangrijkste Belgische aardappelen en groente- en fruitsoorten. Vooral de Coeur de Boeuf-tomaat met z'n atypisch uiterlijk was het paradepaardje. Veiling Hoogstraten en de Belgische Fruitveiling vervolledigden de Belgische deelname met hun eigen stand. De Belgische exporteurs waren zeer te spreken over de bezoekers en het potentieel van de Spaanse markt. Fruit Attraction biedt mogelijkheden om de banden tussen vraag en aanbod in de verssector te versterken, en is een ideale gelegenheid om internationale klantenrelaties te onderhouden.

Export naar Spanje
De Belgische export van verse groenten naar Spanje kent sinds 2010 opnieuw een groei. Vooral 2014 was een zeer sterk jaar (net geen 24.000 ton), te danken aan de sterk gestegen export van prei en tomaten. Andere groenten die met (stijgende) volumes richting het zuiden vertrekken, zijn kropsla, selderij en witloof. De eerste 7 maanden van 2015 tonen opnieuw ruime exportvolumes. Ook de perenexport vertoont een stijgende tendens.

Afzetkansen naar Canada in de lift
Dankzij een sterk kwaliteitsimago doet de Belgische voeding het de voorbije jaren steeds beter op verre markten zoals Canada. De Belgische agrovoedingssector wordt gepromoot onder de vlag van 'Food.be - Small country. Great Food'. In de nasleep van de Russische importban biedt de Canadese markt opnieuw groeimogelijkheden voor Belgische voedingsproducten. Er werd een akkoord bereikt met de Canadese overheid. Groenten en fruit dienen daarbij als voorbeeld, want er wordt momenteel al heel wat witloof, paprika en prei naar Canada geëxporteerd en sinds vorig jaar worden ook Belgische peren op de Canadese markt toegelaten. Het vrijhandelsakkoord moet het op termijn mogelijk maken nog meer Belgische groente- en fruitsoorten naar Canada uit te voeren. De sector zelf voert daar heel wat promotie met Vlaamse steun, uitgevoerd door VLAM. (Bron: VILT)

 

Lava
Flandria
Nieuws
Contact