Tomato Conference focust op trends

De tomatensector is in de voorbije twintig jaar sterk geëvolueerd. Hoe ziet de tomatensector er in 2020 uit? Welke kansen bestaan er om de productie te verbeteren? Hoe ontwikkelt de marketing en de afzet zich? De internationale Tomato Conference towards 2020 zocht naar antwoorden.

Geslaagd!
De driedaagse conferentie (13 tot 15 april) op initiatief van de overkoepelende coöperatie LAVA kende veel belangstelling.  “We hebben een zeer divers publiek ontvangen. Het was een uitgebreide doelgroep zoals zaadhuizen, tomatenproducenten, retailers,  onderzoekstations en veilingen. Met meer dan 200 bezoekers kunnen we spreken van een geslaagd initiatief”, meent Ilse Ceulemans, marketingverantwoordelijke bij LAVA. “We hoorden positieve reacties, zowel op het aangeboden programma als op de kansen voor netwerking. Alle partijen hebben interessante contacten kunnen leggen. De gesprekken tussen sprekers uit de privésector en de telers kunnen we een groot succes noemen.”

Onderzoek in functie van markt
Discussiefora met sprekers uit diverse Europese productieregio's behandelden kwaliteit, duurzaamheid en innovatie. Zowel het wetenschappelijk onderzoek als de marketing en de commercialisatie van tomaten stonden centraal. Het onderzoek moet blijven evolueren in functie van de wensen van de markt, was de rode draad door het wetenschappelijke luik. Een greep uit de waaier van onderwerpen: vruchtkwaliteit bij tomaten, ontwikkelingen van de EXE-kas, toepassing van micro-algen bij tomatenteelt. Er werden ook innovatieve productiesystemen voorgesteld. Proefcentrum Hoogstraten handelde over de uitdaging van het zoeken van de optimale teelttechniek bij belichte teelt.

Wereldproductie
Bij het commerciële luik brachten sprekers uit België, Frankrijk, Nederland, Scandinavië, Spanje, Italië verheldering over de actuele tomatenproductie en -consumptie in de EU en wereldwijd. "De wereldproductie van tomaten bedraagt ruim 130 miljoen ton", vertelde Philippe Binard van Freshfel. "Europa staat op nummer twee en produceert zo'n 16 miljoen ton, waarvan Spanje en Italië de grootste producenten zijn. Nederland exporteert de meeste tomaten (931.000 ton) en Duitsland importeert de grootste volumes (817.000 ton). De Europese tomatenexport staat sinds de Russische boycot flink onder druk.”

Differentiatie
Nationale en internationale retailers brachten hun mening over de segmentatie en differentiatie in de winkels. Bas Tramper van inkooporganisatie IPL vertelde dat de consument uit het VK de 'gewone' losse tomaten prefereert, met daarnaast een beperkte interesse in specialties. “Binnen het specialty-segment zijn het de cherrytomaten die lopen. We willen ook het assortiment niet te breed maken, zodat de consument betere keuzes kan maken." De komende jaren verwacht Tramper een verdere focus op ronde, smaakvolle tomaten.

Belangrijkste groente in AGF-afdeling
"Bijna 8% van de totale AGF-omzet bij Metro Cash&Carry is van tomaten. De speciale tomaten worden steeds belangrijker", vertelde Ward Verberck van Metro Group. Hij gaf aan dat ze op verkoopgebied per land, per seizoen en per klantsegment een speciale benadering hebben. "We zoeken uit wat welke klant wil en leveren op maat. We vinden het ook belangrijk om producten direct van de telers in te kopen, zo vers mogelijk.”

Differentiation needs
Metro heeft de 'needs of the customer' onderverdeeld in drie groepen. De 'basic' needs, 'differentiation' needs en 'premium' needs. "Bij differentiation needs onderscheiden we authenticiteit, innovatie en fun. Bij authenticiteit kun je denken aan seizoenen en tomatenrassen van vroeger. Innovaties zijn bijvoorbeeld tomaten die niet lekken. Bij het onderdeel 'fun' komen we met nieuwe producten die smaakvol zijn of bijvoorbeeld een mooie vorm hebben. In de toekomst zal het aantal soorten tomaten in ons assortiment alleen maar toenemen."

Groei in specialties en bio
Arne van Aalst, algemeen directeur van Prominent (Ned) verwacht voor de toekomst dat de teeltbedrijven nog groter worden. "Daarna zal de groei in specialties blijven toenemen en ook biotomaten worden steeds belangrijker. Telers zullen ook meer gebruikmaken van duurzame energiebronnen."

Blijven innoveren
Volgens Matthew Jones van Reynolds (VK) is de prijs bij food-service klanten nog steeds 'king' als het om tomaten gaat. "Toch merken we dat de smaak, kwaliteit en kleur steeds belangrijker worden." Reynolds doet samen met telers ook onderzoek naar nieuwe en speciale rassen. "Klanten verwachten dat ze kunnen kiezen op smaak of per seizoen bijvoorbeeld. Het is belangrijk dat de tomatensector blijft innoveren."

Tomatenconcept van SanLucar
SanLucar heeft een concept ontwikkeld waarbij de tomaten worden ingedeeld in vier verschillende segmenten. "Veel mensen weten niet welke tomaat geschikt is voor welk doel. Wij vonden dat dit meteen duidelijk moet worden als de tomaten worden ingekocht. De vier categorieën zijn: verwennen, snack, keuken en salade. Op die manier worden ze ook gepresenteerd in de supermarkten.”

Betalen voor meerwaarde
Jan Schockaert, afdelingschef fruit en groenten bij Colruyt (B), gaf aan dat tomaten een belangrijke groente is binnen hun totale AGF-assortiment, zowel in volume als in omzet. Het assortiment tomaten is ook breder geworden, gemiddeld 13, en in het hoogseizoen kan dit zelfs oplopen tot 18. Het volume kleinere tomaten is in de afgelopen jaren gestegen ten opzichte van grotere tomaten. “Qua ontwikkelingen stel ik vast dat er steeds meer wordt geïnnoveerd op vlak van smaak”, meent Jan Schockaert. “De consument wil betalen voor meerwaarde. In de toekomst verwacht ik nog meer aandacht voor gezondheid, duurzaamheid en smaak. De nadruk zal ook liggen op genieten.” 

Marktgericht denken
De tomatensector is in de voorbije twintig jaar sterk geëvolueerd van eenheidsproduct naar doorgedreven differentiatie. Waarop focussen voor de toekomst? Eén type consument bestaat al lang niet meer. De retail wenst in te spelen op diverse types van consumenten met specifieke producten die aan de behoeften van die diverse categorieën beantwoorden.

“De retail heeft een duidelijke boodschap”, aldus Ilse Ceulemans van LAVA. “De verbruiker is een  belangrijke schakel in de markt en de producent moet rekening houden met de wensen van de consument. De volumes en de producten moeten daarop worden afgestemd. Voeling houden met die markt is een permanente opdracht voor de veilingen en de telers. De telers moeten weten voor wie ze telen. Kwaliteit en smaak zijn essentiële criteria in de selectie van nieuwe tomatenvariëteiten. Een aandachtspunt is wel dat het tomatenassortiment ook niet te ruim wordt.”

Voeding moet 'fun' zijn
“Trendwatcher Adjiedj Bakas is héél verrassend uit de hoek gekomen”, bekent de marketingverantwoordelijke. “Hij schetst duidelijke maatschappelijke trends: individualisme en beleving. De baseline luidt: 'Voeding moet fun zijn'. 'Fun' staat voor smaakvol, mooie vorm, leuke kleur, enz. “Het komt erop neer dat voeding in de eerste plaats plezant en lekker moet zijn. In het consumentenverhaal van nu draait alles om beleving, volgens Adjiedj Bakas.”

Ontmoeting praktijk en onderzoek
Op de laatste dag van de conferentie vonden bezoeken aan veilingen, producenten en proefstations plaats. “Een uitstekende gelegenheid om praktijk en onderzoek aan elkaar te toetsen”, aldus Ilse Ceulemans. “Er was veel belangstelling en ook het bezoek aan Veiling BelOrta en Coöperatie Hoogstraten kunnen we geslaagd noemen. Een rondleiding op de Proefcentra was een interessante aanvulling in het perspectief van de toekomstige, wetenschappelijke ontwikkelingen.”

In de Flandriamail Professionals van juni wordt ingegaan op de Belgische tomatenproductie en de visie van Dirk Van Der Plas, voorzitter van de coöperatie Hoogstraten en zelf tomatenteler.

 

Lava
Flandria
Nieuws
Contact