Foodtrends onder de loep op European Vegetable Strategies

De tweede editie van EVS onderzocht hoe het verbruik van verse groenten de sector groeikansen kan geven. Nieuwe foodtrends dienen zich aan. AGF-leveranciers moeten strategisch inspelen op veranderend klantgedrag, zo klinkt het.

Op zoek naar antwoorden
De internationale vakbladen Eurofruit, Fruchthandel en Fresh Produce Journal sloegen voor het tweede jaar op rij de handen in elkaar om het congres 'European Vegetable Strategies' te organiseren. Ruim honderd vakmensen genoten aan de vooravond van een informele receptie, aangeboden door medesponsors Flandria en VLAM.
De tweede editie zocht een antwoord op de vraag hoe het verbruik van verse groenten de sector groeikansen kan geven. Meerdere vragen stonden centraal: welke stappen moet de versegroentesector zetten om zichzelf meer op de kaart te zetten? Hoe kunnen verse groenten profiteren van de maatschappelijke trend om gezonder te eten? Welke categorieën helpen bij de groei van de versegroenteverkoop?

Nieuwe marktstrategieën
Diverse sprekers behandelden trends in de Europese AGF-consumentenmarkt en stelden nieuwe marketingstrategieën voor. De opener van het congres, de Engelse analist Ed Garner, maakte de trends op de Britse markt duidelijk. De sterke groei van discounters, Aldi en Lidl, is het meest opvallend. Nicolas Lecloux van True Fruits sprak over het succes van de groentesmoothie in Duitsland. "Het is moeilijk om naar de toekomst te kijken, maar AGF-leveranciers moeten strategisch inspelen op veranderend klantgedrag", benadrukte Cor Molenaar, hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en bekend om zijn boek: Kijken, kijken...Anders kopen, dat veranderend klantgedrag behandelt.
'Down to earth' werd het marktbezoek aan twee nieuwe concepten: de Franse ketens Grand Frais en Réseau O'tera, waar vers centraal staat. De meerderheid van verse groenten en fruit wordt rechtstreeks aangeleverd door de landbouwers uit de regio. Hans Verwege, marketinganalist bij Enza Zaden, gaf aan dat deze concepten zeer vernieuwend zijn.

Gemengde gevoelens
Soms werd met gemengde gevoelens naar de toekomst gekeken. Wat zijn de wensen en verlangens van de zogenaamde 'Generatie Y' (geboren na 1980)? Wat is het denk- en consumptiepatroon van deze generatie, opgegroeid met technologie en het gebruik van sociale media? Vast staat dat hun denk- en aankooppatroon voor AGF in de toekomst een grote rol zal spelen. Eco-vriendelijke verpakking, convenience, biologisch producten, interesse in de achtergronden van voedsel enz., worden de modewoorden voor deze generatie van de toekomst.
Anneleen Leon, productmanager groenten en fruit bij VLAM lichtte tot slot nog de verschillende groente- en fruitcampagnes toe om aan te tonen welke inspanningen er worden geleverd om de AGF-consumptie in ons land te stimuleren. Nederlandse collega's uit de sector vulden aan met resultaten van hun zoektocht naar alternatieve afzetmarkten in de wereld, onder druk van de sluiting van de Russische markt voor Europese AGF-producten.

Meer informatie: www.vegetablecongress.com

 

Lava
Flandria
Nieuws
Contact