Belgische groente- en fruitconsumptie slabakt

Uit het jaarrapport dat marktonderzoeksbureau GfK Benelux opstelde in opdracht van  VLAM blijkt dat de Belg vorig jaar bijna 6% minder groenten en fruit kocht dan in 2013. In de groentekorf blijft de tomaat nummer één, bij het fruit is de appel koploper. Conferentie peren deden het wel opvallend beter en ook aardbeien vielen in de smaak.  

Gevoelige daling bestedingen
In 2014 kocht de Belg gemiddeld 40,2 kg verse groenten en 47 kg vers fruit. Hij besteedde er respectievelijk 88 euro (-4,6%) en 105 euro (bijna 7% minder dan in 2013) aan. De groente- en fruitbestedingen per capita daalden vorig jaar sterker (-5,8%) dan de globale voedingsmarkt (-0,8%). Dit zijn de belangrijkste cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK Panel Services Belgium over de aankopen voor thuisverbruik bij 5.000 Belgische gezinnen in 2014.
In 2014 lagen de gemiddelde winkelprijzen van verse groenten 4% lager dan in 2013. Vers fruit was vorig jaar 3,4% goedkoper en het aangekochte volume per kop daalde ook met 3,4%. Deze lagere gemiddelde winkelprijzen maar ook minder aankopen, vooral voor vers fruit, lagen aan de basis van de terugval in bestedingen. De daling was groter bij fruit dan bij groenten en sterker in Wallonië (-9,7%) dan in Vlaanderen (-4,4%).

Goed jaar voor de tomaat
De Belg kocht vorig jaar gemiddeld 6,330 kg tomaten. Hiermee blijft de tomaat de populairste groente in België. De nummer één in de groentekorf groeide, tegen de markttrend in, met ruim 1% in volume en 4% in besteding. Binnen de top tien van verse groenten blijft de volgorde dezelfde als in 2013. Alleen de bloemkool verdringt de komkommer opnieuw van de tiende plaats; in 2013 was het net andersom. De andere groeiers in de top tien waren prei, paprika en pepers, die allemaal flink goedkoper waren.
De grootste dalers waren: rode kool, witte kool en savooikolen, gemengde soepgroenten, andijvie, prinsessenbonen en witloof. Populairder in het groenterayon waren: snijbonen, asperges, oesterzwammen, rucola, ijsbergsla, gemengde groenten, spruiten en spinazie.

Witloof grote verliezer
Witloof staat met 3,33 kilo per Belg op een stabiele vierde plaats in de 'populariteitspoll',  maar verloor zowel kopers als volume (-10%). De hogere witloofprijs kon de daling van de bestedingen beperken tot 8%. Binnen de slarayon winnen enkel ijsbergsla en rucola terrein. Kropsla verliest jaar na jaar terrein, maar blijft met 36% marktaandeel het belangrijkste segment binnen de slarayon. IJsbergsla is aan een flinke opmars bezig en haalt al 30% marktaandeel. 

Trend naar de 'specialere' tomaat zet door
De Belg kocht vorig jaar gemiddeld 6,33 kilo tomaten. De normale (losse) tomaten maakten in 2000 nog driekwart uit van de tomatencategorie. Nu is dit slechts één derde. Trostomaten hebben de plaats van losse tomaten ingenomen en de trend naar 'specialere' tomaten zet zich door. Vooral kerstomaten winnen de laatste jaren sterk aan populariteit. Ze halen nu een volumeaandeel van 17% en een waardeaandeel van 33%. Hiermee zijn de kerstomaten in waarde het belangrijkste segment binnen de tomaten geworden.

Appel op één binnen fruitkorf
In de top tien vers fruit blijft de appel koploper met 8,880 kg per capita. Toch daalde de appel sterker dan het marktgemiddelde en verloor 3,7% in volume en zelfs 13,5% in bestedingen. Jonagold is marktleider met 43% van het volume. Opvallend is wel dat het vooral de klassieke appelrassen (Jonagold en Golden Delicious) zijn die terrein verliezen ten voordele van de nieuwere rassen zoals Braeburn, Belgica, Kanzi en Pink Lady.
De aardbeien waren vorig jaar goedkoper en konden meer kopers verleiden, waardoor het aangekochte volume steeg met 9%. De aardbeien stijgen in de top tien dan ook van plaats 10 naar plaats 8.

Peren opvallende stijger
Peren maken een sprong in de top tien (+29% in volume per capita). “Na het invoerverbod op een hele reeks Europese versproducten door Rusland reageerden de Belgen massaal op de oproep om meer fruit en vooral meer peren van eigen bodem te eten”, licht VLAM toe.

Weinig verschuiving in distributie
In de distributie van verse groenten en vers fruit zien we in 2014 weinig verandering.  'Dis 1' won als marktleider terrein en steeg van 47 naar 48% marktaandeel, gevolgd door hard discount met een status quo van 23%. Op de derde plaats komt de buurtsupermarkt die met 14% marktaandeel lichtjes terrein verliest. De openbare markt en de speciaalzaak bleven stabiel op respectievelijk 5 en 4% marktaandeel.

Bron: GfK PanelServices Benelux voor VLAM.

Lava
Flandria
Nieuws
Contact