Stabiele Flandria®-tomatensegmenten, grotere volumes specials

De Flandria-tomatensegmentatie vormt al jaren een adequaat antwoord op de marktvraag naar gedifferentieerd aanbod en homogeen product. Grotere volumes maken nu ook in specialties segmentatie mogelijk. Innovatieve producten spelen in op trends als snacking, gezonde snoepjes en convenience.

Solide basis voor handel
Voor de segmentatie 2016 werden vorig jaar variëteiten beoordeeld op teelt-, kwaliteit- en smaakeigenschappen en de rassen voor Flandria losse en trostomaten werden vastgelegd.
LAVA meldt dat het areaal losse tomaten vrijwel gelijk blijft. Er is een lichte groei van het areaal in trostomaten, zowel in traditionele tros (Elite, Princess) als in specialties.
Het aantal toegelaten rassen binnen één segment blijft beperkt; een garantie voor stabiele kwaliteit. De telers, de veiling en de veilingcoöperatie LAVA engageren zich tot een continue opvolging van gewas en vruchtkwaliteit gedurende de hele teeltperiode. Kopers die voor een bepaald segment kiezen, kunnen hun eindafnemers een homogeen product gedurende het hele seizoen garanderen; een solide basis voor de handel.

Tomaten naar ieders smaak
De LAVA-veilingen leveren zowat het jaar rond Belgisch product van onberispelijke kwaliteit aan. Uiterlijk, versheid, kleur en smaak zijn belangrijke criteria voor de handel én voor de consument. Het segmentatiemodel voor tomaten biedt een breed gamma van producten aan met een scala van smaken, kleuren, maten en vormen. Kortom, tomaten naar ieders voorkeur en voor elke feestelijke of doordeweekse gelegenheid.

Vanzelfsprekend blijven de 'klassiekers':
• Los: Baron, Prince en Romared
• Tros: Elite, Princess en Prunella

Grote volumes gegarandeerd
Vanaf maart komen er grote volumes op de veilingen, zowel van losse als trostomaten. De productie van losse tomaten zal in week 14 al 1,5 miljoen kg bedragen. De daaropvolgende weken gaan de volumes  sterk de hoogte in, met in week 17 een piek van 2,5 tot 3 miljoen kg per week. Voor de trostomaten verwachten de LAVA-veilingen een toename van het volume tot 1 miljoen kg per week. De productie stijgt in de weken 15-16 tot 1,5 à 2 miljoen kg/week.  In week 17 klimt de aanvoer naar 2,5 à 2,8 miljoen kg/week.

Blokvorming bij specials
Voor 2016 is er areaaluitbreiding in de specials, maar het aantal neemt opnieuw af. Grote teeltoppervlaktes van eenzelfde variëteit resulteren wel in grotere volumes van hetzelfde product. Voor specialties zijn nu ook grote productblokken op de klok het hele seizoen mogelijk. De segmentatie biedt garantie op stabiele kwaliteit, homogeen product en lange houdbaarheid. Zo wordt van de Cherrystar - een klassieker onder de specialties - nog één ras toegelaten. De variëteit levert ook het hele seizoen dezelfde brixwaarde, wat een belangrijk pluspunt is in de verkoop voor de versmarkt en de versnijderijen. De consument krijgt het jaar hetzelfde mooie, lekkere tomaatje.

Innovaties in verpakking
Ook in de verpakking brengen de veilingen dit seizoen weer wat nieuwe dingen. Elke veiling creëert zijn exclusieve verpakkingslijn en speelt flexibel in op de wensen van de retail en diverse groepen consumenten. Zo zijn er aantrekkelijke verpakkingen voor kinderen die jonge ouders aanzetten om gezonde, alternatieve 'snoepjes' te kopen. De nostalgie krijgt ook aandacht: bijvoorbeeld snoeptomaatjes in een hersluitbare plastic weckpot. Hoeveelheid en samenstelling kan variëren in afspraak met de koper: 500/350 g, één kleur (rood) of gemengd (geel, rood, oranje). 

Inspelen op beleving
De consument anno 2016 is duidelijk op zoek naar afwisseling: hij wil iets speciaals en hij wil smaakbeleving. Snacking en gemak passen perfect bij dat wensplaatje. Specials hebben het allemaal: decoratieve waarde, gebruiksklaar en dus perfect voor snacks, apero's, garnituur voor cocktails en in diverse gerechten (tot zelfs nagerechten toe). Deze aantrekkelijke nicheproducten passen ook perfect in de trend van 'healthy snacking'. Speel deze verkooptroeven uit! Een feestelijk palet van tomaten 'van bij ons' kan voor een boost zorgen in de winkelomzet.

 

Lava
Flandria
Nieuws
Contact