Flandria organiseert internationale ‘Tomato Conference’

De tomatensector is duidelijk in volle beweging: productinnovaties, nieuwe verwachtingen van retail en consumenten, uitdagende trends dienen zich aan. Een grondige analyse dringt zich op. De internationale conferentie 'Tomatoes, trends towards 2020' (13 t/m 15 april 2016) biedt een boeiend programma en een interessant ontmoetingsplatform voor stakeholders.

Gevarieerde driedaagse
Vanaf woensdag 13 april 2016 kleurt het Astridplein in Antwerpen tomatenrood! Met een internationale tomatenconferentie willen de LAVA-veilingen en de Vlaamse praktijkcentra de trends in productie, wetenschappelijk onderzoek, marketing en consumptie binnen deze productgroep centraal stellen. Deze driedaagse brengt een gevarieerd programma met lezingen en discussiefora, maar ook de dagdagelijkse praktijk krijgt veel aandacht.

Onderzoek en marketing centraal
Het congres zal grotendeels in twee parallelle sessies verlopen, waarbij diverse sprekers dieper zullen ingaan enerzijds op het wetenschappelijk onderzoek en anderzijds op marketing en commercialisatie van het product. Binnen- en buitenlandse sprekers geven hun visie op kwaliteit, duurzaamheid en innovatie. In de onderzoeksessies zullen de meeste actuele thema's aan bod komen, zoals: gewasbescherming, kwaliteit (verpakking, bewaring, transport en voedingswaarde). Innovatieve technieken, zoals belichting, nieuwe teelttechnieken en mechanisatie, veredeling en fysiologie staan ook op de agenda.

Marketing en consumptie
Parallel aan de onderzoeksessie loopt er een marketingsessie waar geïnteresseerden kunnen deelnemen aan discussiefora en voordrachten over marketinggerelateerde onderwerpen. Wat komt hier aan bod? Op woensdag 13 april zal Philippe Binard (Freshfel) spreken over de productie en consumptie van tomaten in de EU. Sprekers van verschillende productieregio's in de EU geven een kijkje in de trends van tomatenproductie: segmentatie, differentiatie, marketing en commercialisatiemethoden: Raf De Blaiser (LAVA, België), Marie Deredec (Prince de Bretagne, Frankrijk), Arne van Aalst (Prominent, Nederland), Olle Olofsson (Svenska Odlarlaget, Scandinavië), Jan van der Blom (Coexphal, Spanje).
Op donderdag 14 april zijn er parallelsessies rond onderzoek en commercialisatie. Onder andere Jan Schockaert (Colruyt Group), Ward Verberck (Metro) brengen hun visie. Ook andere nationale en internationale retailers verwoorden hun mening over de segmentatie en verkoopmethodes vanuit het perspectief van de consument met als uitgangsvraag: wat zijn de wensen van de consument op het gebied van tomaten?

Foodservicesector
Ook de foodservicesector komt aan het woord over het gebruik van tomaten in het verleden en de toekomst. In de namiddag worden vertegenwoordigers van de bedrijven Autogrill Europe, Elvea, Starmeal en Reynolds verwacht. Men kan dan ook luisteren naar een uiteenzetting over hoe duurzaamheid en fairtrade de productie, marketing en commercialisatie van tomaten beïnvloedt. Hierover presenteren de organisaties Vredeseilanden, Res Sense en Test Aankoop. Aan het einde van de middag geeft trendwatcher Adjiedj Bakas zijn visie en de tweede conferentiedag  wordt afgesloten met een gezamenlijk diner bij Radisson Blu.

Praktijk en onderzoek ontmoeten elkaar
Ook de praktijk krijgt veel aandacht. Op de laatste dag, vrijdag 15 april, zijn twee verschillende tours gepland met bezoeken aan veilingen, producenten en proefstations, een uitstekende gelegenheid om praktijk en onderzoek aan elkaar te toetsen.

Het gedetailleerde programma van de driedaagse op www.tomatoconference2016.be

Lava
Flandria
Nieuws
Contact