Tomaat en appel populairste groente en fruit

De doorsnee Belg kocht in 2015 ongeveer dezelfde soorten groenten en fruit aan als het jaar voordien. De tomaat blijft de populairste, in de fruitkorf is dat de appel. De bestedingen stegen sterker door hogere prijzen, hoewel er minder volume werd gekocht.(*)

Geen verschuivingen in toptien groenten
De top tien van populairste groenten blijft in 2015 onveranderd. De meest gekochte groente is de tomaat, gevolgd door wortelen, ui, witloof en sla. Prei, paprika, champignons, courgettes en bloemkolen vervolledigen de top tien. “In de rangorde zitten geen verschuivingen”, merkt VLAM op, “maar al deze groentesoorten verloren wel terrein.” De nummer één in de groentekorf, de tomaat, daalde met 3% in volume tot 6,14 kilo per Belg. De sterkste daler was prei (-12%). Onze nationale trots witloof blijft de vierde plaats behouden met 3,15 kilo, maar verliest kopers en volume. De hogere witloofprijs deed de bestedingen wel met 12% oplopen. Bij de grootste dalers in de groenterayon behoren verder: Chinese kool, schorseneren, waterkers, andijvie, rode kolen en diverse slasoorten zoals krul-, eikenblad- en kropsla.

Gemengde sla sterkste groeier
Opvallend: peterselie, pastinaak, rode biet, aubergine en radijs waren in 2015 de sterkste groeiers. Ook kochten gezinnen meer voorverpakte gemengde sla en notensla. Binnen de slarayon wint de voorverpakte gemengde sla terrein en in waarde wordt dit product met 30% marktaandeel het belangrijkste segment.
Tot de grootste dalers in het groenterayon behoorden: Chinese kool, schorseneren, waterkers, andijvie, rode kolen en diverse slasoorten zoals krul-, eikenblad- en kropsla.

Appel voert fruithitlijst aan
In de fruitkorf van het gezin blijft de appel met 8,790 kg per capita de koploper. Deze fruitsoort daalde met 1% in volume en door de lagere prijs met 5% in bestedingen. Positief was wel dat het aantal appelkopers licht steeg. De top tien ziet er uit als volgt: appel, banaan, sinaasappel, mandarijn, peer, meloen, druif, kiwi, aardbeien, nectarines/perziken. De grootste groeiers binnen de top tien waren meloenen (+16%), kiwi's (+7%) en druiven (+6%). Vooral watermeloenen deden het vorig jaar zeer goed. Bij de grootste stijgers behoorden verder: blauwe bosbessen, braambessen, vijgen en frambozen. De belangrijke dalers in de fruitrayon waren trosbessen en ananas. De perenverkoop viel na een sterk 2014 - waarin de consument opgeroepen werd om de Belgische fruittelers te steunen ingevolge het Russische handelsboycot - weer op een normaal niveau.

Jonagold blijft marktleider
Binnen de appelcategorie houdt marktleider Jonagold (die fors goedkoper was) met 43% van het volume en 32% van de waarde stand. Het aandeel van Jonagold is het hoogst bij de gepensioneerden. Klassieke appelrassen zoals Golden Delicious en Granny Smith maar ook relatief nieuwere rassen zoals Belgica en Kanzi verliezen terrein ten voordele van vooral Pink Lady. Deze laatste appelsoort wordt veel duurder verkocht en richt zich vooral op de tweeverdieners en de welgestelde gezinnen met kinderen.

Bessen populairder dan ooit
Een trend in 2015 was de stijging in de aankoop van kleinfruit: vooral blauwe bosbessen, braambessen, vijgen en frambozen. Supermarktketens en veilingsites bevestigen dat bessen populairder zijn dan ooit. Ze zijn een basisproduct geworden. VLAM verklaart deze spectaculaire groei binnen de context van de superfood-hype: bessen zijn gezonde tussendoortjes en gemakkelijk in gerechten te verwerken. 'Lekker, gezond, veelzijdig en verfrissend', blijken de vier doorslaggevende argumenten om bessen te kopen.

Hogere uitgaven, minder volume
De bestedingen van verse groenten en fruit stegen vorig jaar sterker dan gemiddeld (+5,3%).  Concreet gaat het om een stijging van 6% voor fruit en 4,3% voor groenten. Niet meer aangekocht volume maar hogere gemiddelde winkelprijzen liggen aan de basis van de meeruitgaven. Daardoor gaf de gemiddelde Belg in 2015 wel iets meer uit aan groenten en fruit: 92 euro aan verse groenten en 112 euro aan vers fruit, samen 204 euro.
Het thuisverbruik van verse groenten daalde met 2,6%. Maar, vers fruit was duurder maar het aangekochte volume per kop bleef stabiel. Belgische gezinnen kochten in 2015 gemiddeld 39 kilo verse groenten en 47 kilo vers fruit, samen ruim 86 kg. 

Kerstomaat wint aan populariteit
De trend naar specialere tomaatjes zet zich voort. Het aandeel van trostomaten krimpt en het zijn vooral de kerstomaten die de laatste jaren sterk aan populariteit winnen en vaker voor thuisverbruik aangekocht worden. Ze halen nu een volumeaandeel van 17% en een waardeaandeel van 34%. Kerstomaten waren vorig jaar twee en een halve keer zo duur als trostomaten. Trostomaten waren 8% duurder dan losse tomaten en lange romatomaten waren 12% duurder dan trostomaten. In waarde zijn kerstomaten nu het belangrijkste segment binnen de tomatenrayon.

Thuisconsumptie is de norm
Thuis blijft de belangrijkste consumptieplaats voor groenten en fruit. Van het totaal aantal consumptiemomenten vindt twee derde thuis plaats. Fruit wordt iets vaker thuis en op het werk of school geconsumeerd dan groenten. Van de consumptiemomenten met fruit vindt 69% thuis plaats, 4% bij familie/vrienden en 17% op het werk of school. Aardbeien en sinaasappelen worden relatief meer thuis geconsumeerd dan appelen, peren of bananen.

Distributie geeft stabiel beeld
Voor de distributie zien we weinig verandering de laatste jaren. 'Dis 1' blijft met 48% marktaandeel een stevige marktleider, gevolgd door hard discount met 24%. Op de derde plaats komt de buurtsupermarkt met 14% marktaandeel. De openbare markt blijft stabiel op 5%, en de speciaalzaak daalt naar 3% marktaandeel.

(*) Dit zijn de belangrijkste conclusies van GfK Belgium dat de aankopen voor thuisverbruik volgt bij 5.000 Belgische gezinnen in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM).

Lava
Flandria
Nieuws
Contact