Kortnieuws

Flandria-proeverijen inspireren
Tot de nazomer voert Flandria wokacties in een aantal grote Belgische winkelpunten (F1), zoals Carrefour, Colruyt, Delhaize De Leeuw, Makro en Champion.  Telkens op vrijdag en zaterdag wordt gewokt met topproducten, dé manier om de consument te overtuigen van de kwaliteit van Flandria. In de zomermaanden wordt paprika, aubergines en courgettes dé BBQ-groenten, in de wok gegooid. Voor de late zomer wordt gekozen voor bloemkool en broccoli.

De consument vindt de Flandria-hostessen in de buurt van het groente- en fruitrayon:
24 en 25 juli: Delhaize Turnhout     
31 juli en 1 aug: Delhaize Kontich
7 en 8 aug: Delhaize Genk Waterschei 
13 en 14 aug: Delhaize Heverlee      
21 en 22 aug: Delhaize St Katelijne Waver     
28 en 29 aug: Delhaize Wilrijk     
4 sept en 5 sept: Delhaize Schoten
5 sept: Carrefour Genval    
11 en 12 sept: Delhaize Houthalen     
18 sept: Delhaize St Truiden     
25 sept: Carrefour Essen     
26 sept: Carrefour Wuustwezel     

Groentevakman 2015
't Fijnproevertje in Hofstade (bij Aalst) wint dit jaar de titel van 'de Groentevakman van het jaar'. Voor de derde maal werd begin juli de eretitel uitgereikt. Deze verkiezing is een gezamenlijk initiatief van Flandria, Boerenbond, Unizo en VLAM en geniet de steun van EPS, KBC, Acerta, SBB en de Provinciale Landbouwkamers van West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. Met de wedstrijd 'de Groentevakman van het jaar' wil Flandria, het Belgische kwaliteitslabel voor groenten en fruit,  gedreven groentespecialisten een hart onder de riem steken. 

Dit jaar konden zowel speciaalzaken als marktkramers zich kandidaat stellen. Zij blijven een belangrijk kanaal voor de aankopen van groenten en fruit. Presentatie, versheid, productkennis en herkomst zijn ook voor hen belangrijke begrippen. Alle deelnemers werden op verschillende momenten beoordeeld door mystery shoppers. Het eindoordeel was in handen van Raf De Blaiser, kwaliteitsverantwoordelijke van Flandria en Karen Verplancke, de schoonste boerin van Vlaanderen. Ze kozen uit de vijf geselecteerde finalisten de ultieme winnaar van 2015. Ook consumenten konden hun favoriete groentespecialist nomineren.
 
't Fijnproevertje in Hofstade (bij Aalst) overtuigde de jury met absolute versheid, een uiterst verzorgde winkel en een duidelijke voorkeur voor binnenlandse kwaliteitsproducten.
Zaakvoerders Kristel Van der Straeten en Renaat Malschaert van 't Fijnproevertje zitten al 26 jaar in het vak. Na jaren groenten en fruit verkocht te hebben op de markt, baatten ze sinds vier jaar de uiterst verzorgde speciaalzaak uit net buiten het centrum. Zaakvoerder Renaat maakt er een erezaak van alle aangeboden producten dagelijks zelf uit te kiezen. Daarbij heeft hij een duidelijke voorkeur voor producten van eigen bodem en volgt hij het aanbod van het seizoen. De winkel is voorzien van een klimaatregeling met constant 10°C, zodat groenten en fruit in optimale conditie blijven. Het winkelpersoneel is héél klantvriendelijk, toont veel productkennis en maakt werk van een aangenaam kader met veelvuldig gebruik van Flandria®-promotiemateriaal.
Behalve de titel van 'Groentevakman 2015' krijgt de winnaar een mooi prijzenpakket:
• een waardebon t.w.v. 1.000 voor Flandria-groenten
• een publireportage in Buurtsuper.be
• exclusieve schorten van Flandria voor het personeel
• raamsticker met de erkenning als Groentevakman van 2015

Andere laureaten
Uit alle deelnemers werden ook nog vier provinciale winnaars gekozen: 't Vitamientje in Landen (Vl.-B), Hoevewinkel Vercammen, Koningshooikt (A), Groenten en Fruit Frank en Els, Oostende (W.-Vl), Versmarkt S&B, Spalbeek (L).

Nieuwe Flandria-campagne in het najaar
De voorbije jaren werden alle middelen ingezet om Flandria het voorkeursmerk van de consument te maken. De resultaten van deze mediacampagne bleven niet uit want jaar na jaar steeg de bekendheid van het merk. De zichtbaarheid op het winkelpunt ging wel achteruit. Vanaf najaar 2015 wensen LAVA en VLAM met een nieuwe campagne een andere weg in te slaan. De naambekendheid blijft belangrijk, maar de focus zal liggen op kwaliteit en bovendien wordt de relatie met retail en distributie belangrijker. De nieuwe campagne wordt voorgesteld in het najaar. Intussen blijft Flandria volop communiceren. Ook in het najaar is Flandria aanwezig met wokacties op de winkelvloer en het keurmerk tekent ook present op beurzen en manifestaties. Bovendien houdt Flandria maandelijks contact met zijn database van consumenten en professionelen dankzij zijn nieuwsbrief, en voor dagelijkse updates kan iedereen terecht op www.mijnflandria.be.

 

Lava
Flandria
Nieuws
Contact