Recordaantal bezoekers op Fruit Logistica

Fruit Logistica, het jaarlijkse topevenement van de AGF-sector, liep ook tijdens de 24ste editie een succesvol parcours. De nieuwe VLAM-stand bood een stijlvolle omkadering voor de vaste Flandria-waarden en de LAVA-veilingen pakten uit met innovaties die ze in 2016 willen introduceren.

Toonaangevend
De Fruit Logistica in Berlijn brak dit jaar een nieuw bezoekersrecord met meer dan 70.000 deelnemers uit meer dan 130 landen, een mijlpaal voor de beurs. Zo'n 2900 exposanten uit 84 landen wereldwijd (82% van buiten Duitsland) blikken tevreden terug op het beursverloop. De 24ste editie bewees nogmaals hét toonaangevend evenement te zijn van de groente- en fruitsector.

Het Belgische paviljoen
De Belgische AGF-handel verzamelde zoals elk jaar in hal 6.2. Het Belgisch paviljoen wordt jaar na jaar uitgebreider. Dit jaar presenteerden 22 Belgische AGF-exporteurs, 2 producenten van fruitbomen en de REO Veiling een breed assortiment van kwaliteitsproducten en innovaties.  De Limburgse Tuinbouwveiling, Veiling Hoogstraten en BelOrta waren met een eigen stand aanwezig. Er heerste een uitstekende sfeer. Zowel standhouders als bezoekers lieten zich tevreden uit over het verloop van de vakbeurs die wederzijds kwalitatieve contacten opleverde.

Nagelnieuwe VLAM-stand
Voor VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, was de vakbeurs het perfecte platform om met een nieuwe stand uit te pakken. Een heldere en lichte structuur in wit gaf ruimtelijk effect en een geel accent verwees naar de Vlaamse regio. Naast mooie blokpresentaties met een ruime selectie van Flandria-waarden (tomatensegmenten, komkommers, prei, slasoorten, witloof, ...) zetten lichtgevende blokken de kleinverpakking in de schijnwerpers.

20 jaar Flandria
Nog andere aandachttrekkers waren de videomontages die voor visuele dynamiek op de VLAM-stand zorgden. Ze belichtten de troeven van de tuinbouwsector en de geschiedenis van '20 jaar Flandria'. Flandria, het kwaliteitslabel van groenten en fruit, blies immers vorig jaar 20 kaarsjes uit: een interessante evolutie van nichelabel voor tomaten en witloof tot een van de belangrijkste spelers op de Europese versmarkt. Het keurmerk bundelt inmiddels meer dan 60 producten en vertegenwoordigt een jaarlijks volume van meer dan 600.000 ton. Op donderdag 4 februari werd er geklonken op de 20ste verjaardag met talrijke vertegenwoordigers van de Vlaamse veilingen, exportbedrijven en buitenlandse inkopers.

Grote belangstelling voor innovaties
Het blijft een permanente uitdaging voor de LAVA-veilingen om de AGF-sector producten met toegevoegde waarde aan te bieden. Naast de uitgebreide presentatie van fruit en specialties focuste BelOrta dit jaar op de innovaties die in 2016 zullen gelanceerd worden. Een opvallende 'Wall of innovations' op de stand van BelOrta bood een unieke inkijk in een gevarieerd gamma van nieuwe producten en vernieuwende verpakkingen, waaronder snoeptomaatjes in weckpot. De REO Veiling etaleerde een mooie productselectie in Flandria-dozen en daarnaast de veilingmerken Tomabel en Fine Fleur. Op de stand van Veiling Hoogstraten, met kleurrijke wanden met hun kwaliteitsproducten - paprika's, komkommers, specials, aardbeien, ... , werd hun nieuwe baseline: 'Welcome to the home of quality' en huisstijl gepresenteerd (meer hierover in Nieuwsflashes). Er kon alvast met een nieuwe verpakkingslijn worden kennisgemaakt. De veilingvertegenwoordigers merkten veel interesse bij de bezoekers voor de nieuwigheden die de LAVA-veilingen in 2016 willen lanceren. 

Gezien het grote belang van Fruit Logistica is de deelname aan een volgende editie vanzelfsprekend voor VLAM. 8 t.e.m. 10 februari 2017 zijn alvast geblokkeerd in de agenda.

Lava
Flandria
Nieuws
Contact