Nieuwsflashes

Flandria met nieuwe stand op TAVOLA
Om de twee jaar is TAVOLA, de Vakbeurs van de fijne en verse voeding, dé inspiratie voor inkopers uit de voedingsdistributie, speciaalzaken en catering. Van zondag 13 tot dinsdag 15 maart 2016 kan het publiek in Kortrijk Xpo kennismaken met een uniek aanbod van hoogwaardige producten in het segment van de fijne en verse voeding. Dit uniek businessforum toont de nieuwste trends en de beste delicatessen in de markt. Dit is ook de  ideale beurs om potentiële klanten te ontmoeten en nieuwe producten te introduceren. Het keurmerk Flandria verrast met een gloednieuwe stand waar bezoekers met de superieure kwaliteit en met innovaties kennis kunnen maken.

Info: www.tavola-xpo.be

Flower Sprout van BelOrta wint 1ste nominatie bij Gouden Tavola
BelOrta zal voor de tweede keer aanwezig zijn met een stand in Kortrijk Xpo (stand 132), waar het ook zijn nieuwe groente 'Flower Sprouts' presenteert. BelOrta sleepte met deze nieuwe groente de eerste nominatie in de wacht bij de Gouden Tavola 2016 in de categorie Retail. Deze wedstrijd naar aanleiding van TAVOLA bekroont de beste innovaties in voeding. Naast smaak zijn ook criteria als innovatie, verpakking, marketing, milieuvriendelijkheid en duurzaamheid bepalend tijdens de jurering.

Tomato Conference brengt trends in productie, commercialisatie en consumptie
Van 13 t/m 15 april organiseert Flandria een internationale tomatenconferentie in hotel Radisson Blu te Antwerpen. Met dit event willen de LAVA-veilingen en de Vlaamse praktijkcentra de trends binnen deze productgroep onder de loep nemen. Daarom zal het congres grotendeels in twee parallelle sessies verlopen, waarbij enerzijds het wetenschappelijk onderzoek en anderzijds marketing en commercialisatie van tomaat centraal zullen staan. Er zal plaats zijn voor wetenschappelijke voordrachten en discussiefora met collega's. Sprekers uit verschillende productieregio's in de EU geven een kijkje in de trends van tomatenproductie: segmentatie, differentiatie, marketing en commercialisatiemethoden. Zowel binnen- als buitenlandse sprekers zullen uitweiden over kwaliteit, duurzaamheid en innovatie.

Parallel aan de onderzoeksessie zal er een marketingsessie van start gaan, waar meer commercieel geïnteresseerden kunnen deelnemen aan discussiefora en voordrachten. Nationale en internationale retailers zullen hun mening verwoorden over de segmentatie en verkoopmethodes met als uitgangspunt: wat zijn de wensen van de consument op het gebied van tomaten? Bedoeling is verheldering te brengen over tomatenconsumptie en -productie in de EU en wereldwijd, over tomatendifferentiatie in de winkels. Ook de foodservicesector, de consumenten- en fairtradeorganisaties komen aan het woord.
Ook de praktijk krijgt veel aandacht. Op de laatste dag is er daarom keuze tussen twee verschillende tours met bedrijfsbezoeken aan veilingen, producenten en praktijkcentra.

Het volledige programma op www.tomatoconference2016.be

Veiling Hoogstraten wordt Coöperatie Hoogstraten
Veiling Hoogstraten cv maakte ter gelegenheid van de Fruit Logistica haar nieuwe logo bekend. Het beeldmerk toont een blad waarbij de nerven de letter H vormen. De dynamische vorm en curve van het logo refereren naar de open attitude van Hoogstraten, dit in frisse en natuurlijke kleuren; voor elke productgroep in een andere kleur. “Onze producten krijgen zo een exclusieve look", aldus Jan Engelen, commercieel manager.
Samen met het nieuwe logo verandert ook de naam Hoogstraten naar Coöperatie Hoogstraten cv, een duidelijke strategie die gericht is op een bundeling van het aanbod met ruimte voor individueel ondernemerschap. Hiermee wordt het belang van onderlinge samenwerking in een steeds veranderend ondernemersklimaat onderstreept.

Home of quality
“Aangezien we een filosofie cultiveren waarin kwaliteit en voedselveiligheid centraal staan, blijven we vasthouden aan de  kwaliteitslabels Flandria voor de groenten en Hoogstraten voor het zachtfruit”, legt Jan Engelen uit. Hij geeft aan dat ze zich ook hebben gebogen over het merkenbeleid. "We zaten met het merk Hoogstraten voor aardbeien, Specialty Street voor de specialties en Flandria, het gemeenschappelijke merk in België voor groenten en fruit. Nu schaart het logo alle producten onder één merk: de nieuwe Hoogstraten-look. De nieuwe baseline van Hoogstraten is 'Home of Quality'. Coöperatie Hoogstraten cv vertaalt het coöperatief gedachtegoed dagelijks naar haar kernwaarden: vertrouwen, expertise, passie, gezondheid en klantgerichtheid. Die waarden krijgen vorm in een nieuwe, frisse en eigentijdse huisstijl.” 

REO Veiling present op Agro Expo Vlaanderen
Op de recente Agro-Expo Vlaanderen van 23 t/m 25 januari in Roeselare stonden aardbeien en wortelen centraal. West-Vlaanderen is dé preiregio, maar er worden veel andere vollegrondsgroenten geteeld, zowel voor de industrie als voor de versmarkt. Wortelen zijn veruit de belangrijkste groente in België qua productie. De aanvoer van busselwortelen op de REO Veiling bedraagt 1,2 à 1,5 miljoen bussels per jaar. Naar verwachting zal de komende jaren ook de glastuinbouw uitbreiden. Op de stand van de REO Veiling kwamen de Flandria-producten aan bod en werd ook de aardbeienteelt uitgebeeld. In november 2015 verkocht de veiling haar 10 miljoenste doosje aardbeien van eigen bodem. Dit recordcijfer benadrukt het groeiende belang van West-Vlaanderen als zachtfruitregio.

Europa steunt meer 'groenten en fruit op school'
De EU trekt dit jaar 150 miljoen uit voor een Europees programma voor meer groenten en fruit op scholen om zo kinderen aan te moedigen om gezonder te eten. Om deze schoolcampagne doeltreffender te maken, moeten lidstaten gezonde eetgewoonten, lokale voedselketens, biologische teelt en de strijd tegen voedselverspilling bevorderen. De onderwijsmaatregelen moeten de band tussen kinderen en land- en tuinbouw aanhalen door middel van bedrijfsbezoeken en kennismaking met lokale specialiteiten. Lokale verse groenten en fruit moeten voorrang krijgen. Het Europees parlement acht dit programma essentieel. Meer dan 20 miljoen kinderen uit de EU hebben overgewicht en adolescenten eten gemiddeld slechts 30% tot 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit.

Bron: europarl.europa.eu

Lava
Flandria
Nieuws
Contact