Kortnieuws

Belgische AGF-sector organiseert tomatenconferentie
Van 13 tot en met 15 april 2016 vindt in hotel Radisson Blu te Antwerpen een internationale tomatenconferentie met als thema: 'Tomatoes, trends towards 2020'. De conferentie wil tomaten en actuele ontwikkelingen binnen die productgroep in de kijker plaatsen, en tevens de mogelijkheid tot netwerken bieden.
Het congres start woensdag 13 april 2016. Het dagprogramma biedt de deelnemers keuzemogelijkheid tussen een wetenschappelijk luik en een commercieel gedeelte. Zowel de productie als de consumptie van tomaten voor de versmarkt wereldwijd komen aan bod; ook thema's als duurzaamheid, innovatie en trends. Donderdag 14 april, tijdens het plenaire slot, krijgt een trendwatcher het 'laatste' woord. Vrijdag 15 april staat er bezoeken aan veilingen, proeftuinen en praktijkbedrijven op het programma.
De organisatie is in handen van: LAVA, VCBT, BelOrta, Veiling Hoogstraten, REO Veiling, Proefstation voor de Groenteteelt te Sint-Katelijne-Waver en het Proefstation Hoogstraten.

www.tomatoconference2016.be

Nieuwe EU-middelen voor VLAM-exportcampagnes
Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) kan vanaf 2016 opnieuw op Europese steun rekenen voor de ontwikkeling van een vervolg op zijn exportprogramma voor verse groenten en fruit. Volgens het cofinancieringsprincipe, financiert Europa de helft, zodat VLAM in totaal 2,45 miljoen euro aan subsidies kon binnenhalen. Europa legde bij deze subsidieronde de focus op producten die getroffen zijn door recente marktproblemen. Naast vroegere bestemmingen zoals Noord-Amerika, Japan, Rusland en het Midden-Oosten, focust het nieuwe VLAM-programma de volgende drie jaar ook op Kazachstan en India.

Agro-Expo Vlaanderen
Van 23 tot 25 januari 2016 heeft in de Hallen van Roeselare de 17de editie van Agro-Expo Vlaanderen plaats, de grootste tuinbouwbeurs in Vlaanderen. Op de komende editie zet Veiling REO aardbeien en wortelen in de kijker. Aardbeien zijn het vierde belangrijkste product in omzet op REO; in tien jaar tijd is het globale aanvoercijfer op de veiling meer dan verdubbeld. Een aardbeienconcours moet de meest innovatieve telers bekronen. Wortels - de op één na meest verkochte groente in België - zal ook in de verdiende 'hotspots' staan.

Succesvolle Fruitvakbeurs Fructura
Na vier edities is Fructura uitgegroeid tot een vooraanstaande vakbeurs voor hard- en zachtfruit, een initiatief georganiseerd door en voor de Belgische fruitsector. Voor de editie van 2015 wisten de organisatoren maar liefst 124 standhouders te strikken uit binnen- en buitenland, die van 27 tot 29 november de Ethias Arena in Hasselt inpalmden. Fructura zorgde in deze jubileumeditie voor een ruime omkadering met vakgerichte seminaries en de nieuwste ontwikkelingen in de sector. Zo'n 3500 bezoekers wisten de weg naar dit interessant forum voor netwerking te vinden. BelOrta was met een beursstand aanwezig.

Trends voor 2016: meer groenten en meer eetmomenten per dag
Het Britse marktonderzoeksbureau Technomic presenteert een aantal trends voor de horeca en keuken anno 2016. Groenten komen centraal te staan op het bord. Een bord vol lokale producten of regionaal gekweekte groenten wordt steeds vaker gezien als volledige maaltijd, zoals hoofdgerechten met gezonde superfoods als boerenkool. Het credo hierbij is: gezond en lekker. Daarnaast verwachten de onderzoekers dat het aantal eetmomenten per dag zal toenemen. Consumenten zijn op zoek naar  foodserviceconcepten die naadloos aansluiten bij hun gehaaste leefstijl. Hapklare, gezonde snacks worden steeds populairder.

Bron: FoodService Instituut

Lava
Flandria
Nieuws
Contact