Flandria inspireert de groentevakman

Als afsluiter van de wedstrijd 'De Groentevakman van het jaar'  kregen versspecialisten tijdens een Inspiration Session interessante tips die het verschil op de winkelvloer kunnen maken! Hoe kan de winkelier zijn groente- en fruitrayon optimaal laten renderen?

Flandria 20 jaar een vaste waarde
Flandria, dat is het keurmerk voor Belgische groenten en fruit die zich onderscheiden met lastenboeken, strenge keuring, productdifferentiatie en optimale traceerbaarheid.
“In de voorbije 20 jaar is Flandria uitgegroeid tot één van de grootste Europese keurmerken met 66 verschillende producten en voor de grote producten een volume van 670 miljoen kg per jaar”, beklemtoont Raf De Blaiser, kwaliteitsverantwoordelijke Flandria bij LAVA op het Inspiration Session-gebeuren, de afsluiter van de wedstrijd 'De Groentevakman van het jaar'.

Versterk je troeven!
Er beweegt wat in het retailgebeuren, zoveel is duidelijk. E-commerce, levering aan huis, maaltijdboxen, hoeveverkoop, ... zijn nieuwe vormen van verkoop die een deel(tje) van de markt veroveren. “We moeten nadenken hoe we als winkelier/marktkramer met deze evolutie kunnen/willen omgaan”, stelt Jan Prinsen, groente- en fruitexpert. Zijn adviezen: versterk je troeven als winkelier/marktkramer!
Hoe beïnvloedt je het winkelgedrag van je (potentiële) klanten en hoe maximaliseer je als winkelier de impact op de consument? Het is een hele uitdaging om de interesse van je (potentiële) klant te 'vangen', maar je hebt als winkelier zelf veel in handen. Maak het verschil met lokale producten, versheid, Flandria-kwaliteit, ...

'Van bij ons'
Geef lokale producten een meer prominente plaats in het rayon en verzorg de herkenbaarheid (Dit is Belgisch, Belgische vlag, Flandria, enz ...). Speel in op de groeiende vraag naar lokale en authentieke producten.

Meer dan alleen kopen
De winkel/markt blijft de belangrijkste plaats waar de consument zijn groenten en fruit koopt, verzekert de groente- en fruitexpert. Maar de consument wil méér dan alleen kopen, hij wil plezier beleven aan zijn kooptijd. Een aangename sfeer en service zijn sleutelbegrippen. Immers, positieve ervaringen beïnvloeden de consument in zijn keuze waar hij zijn inkopen in de toekomst wil doen.

Verleid de klant
• absolute basisvoorwaarde: een ruim, kwalitatief versaanbod.
• Plaats wekelijks/maandelijks een product in de kijker
• Bied aantrekkelijke promoties met verse producten als eyecatchers
• laat hem ontdekken: proevertjes zijn altijd een succes
• leuke acties voor kinderen (teken/kleurwedstrijd met groenten en fruit als beloning)
• Spreek alle zintuigen aan: creatieve uitstalling, winkelinrichting die de klant prikkelt door antrekkelijke presentaties, kleurcontrasten
• Stal blokpresentaties van tomaten, witloof, ...

Toon, vertel, scoor
De inzet voor de winkelier: maak van winkelen een totaalbeleving. Profileer u nog sterker rond klantvriendelijkheid: vertel een verhaal over onze groenten en fruit. Werk aan je stielkennis en durf naar buiten te komen als een specialist. Investeer in vriendelijk personeel dat advies geeft en behulpzaam is. Geef de klant het gevoel dat hij belangrijk is, dat men tijd voor hem/haar maakt. Investeer ook in opleiding voor medewerkers.

Weet wat je verkoopt
Verzorg je stielkennis: 
• Vertel klanten waar Flandria voor staat: vers, strenge kwaliteiteisen,  duurzame teelt (Responsibly Fresh).
• Ken de seizoenen en zet seizoenproducten in de kijker: niet te vroeg/stop tijdig
• signaleer de aankomst van nieuwe oogsten van hardfruit, zachtfruit, ...
• Ken de variëteiten van een product: tomaten, komkommers, witloof, ...

Wees kritisch
“De consument is niet geïnteresseerd in je product. Wel in wat je product doet.” De laatste spreker, Ghislain Leroy van Global Management, daagde de deelnemers uit om kritisch te zijn voor hun zaak en ernaar te kijken vanuit het oogpunt van de consument. “Zou jij hier als klant willen kopen? Klanten moeten verleid worden en daar kun je perfect op inspelen door te investeren in je winkelpresentatie. Want een tevreden klant is goud waard.”

Lava
Flandria
Nieuws
Contact