Supermarkt Spar Eke wint eretitel ‘De Groentevakman van het jaar’

De Schoonste Boerin van Vlaanderen ging dit jaar mee op zoek naar 'De Groentevakman van het jaar'. De zelfstandige supermarkt Spar in Eke (O.-Vl.) kaapte de titel weg. De verzorgde groente- en fruitrayon, het vakmanschap en de winkelanimatie wisten de jury te overtuigen. 

Flandria, het Belgische keurmerk voor verse groenten en fruit, wil winkeliers aanmoedigen om onberispelijke kwaliteitsproducten aan te bieden. Om hun dagelijkse inspanningen en  vakmanschap te belonen werd voor het vierde jaar op rij de titel 'De Groentevakman van het jaar' (*) uitgereikt. Aan deze vierde editie konden enkel de zelfstandige supermarken uit Vlaanderen deelnemen.  Flandria, Buurtsuper.be, Boerenbond en VLAM gingen op zoek naar de meest aantrekkelijke afdeling groenten en fruit.

Kroon op het werk
De zussen Celine en Anne-Sophie Van Laecke staken vorig jaar hun schouders onder een grote uitdaging: de tanende supermarkt in hun dorp nieuw leven inblazen. De twee hebben beiden een passie voor voeding. De vakkennis kregen ze spreekwoordelijk met de paplepel mee van hun ouders die een supermarkt uitbaten. Hun jong enthousiasme samen met een flinke dosis vakbekwaamheid, levert na goed anderhalf jaar hard werken al een mooi resultaat op. Supermarkt Spar in Eke (Nazareth) overtuigde de jury door zijn frisse, verzorgde rayon met een uitgelezen gamma van verse groenten en fruit, waaronder veel Flandria-producten. De prijs 'De Beste Groentevakman' is voor hen  de kroon op het werk. “We zijn héél fier dat we deze prijs gekregen hebben”, klinkt het.

Versheid eyecatcher
Karen Verplancke, Schoonste Boerin en jurylid: “Toen we hier de eerste keer als mystery shoppers langskwamen, sprong de afdeling verse groenten en fruit vlakbij de ingang, direct in het oog. Echt een eyecatcher voor wie komt winkelen. De klantvriendelijke uitstalling en het prachtig aanbod waren voor ons een aangename verrassing!”
“We wilden van bij de start duidelijk maken dat de versafdeling de belangrijkste afdeling is door dagelijks een topaanbod van verse groenten en fruit aan te bieden”, aldus de jonge zaakvoerders. “Het keurmerk Flandria beantwoordt aan onze wensen: vers, kwaliteit, ruim assortiment dat uitstraling geeft aan de groente- en fruitrayon. We willen graag dat de klanten weten dat Flandria garantie is voor versheid en kwaliteit.”

Aangename winkelbeleving
“Celine en Anne-Sophie geven blijk van creativiteit. Hier is duidelijk geïnvesteerd in beleving”, oordeelt Karen Verplancke. “De proevertjes zijn een schot in de roos,  aangenaam voor de klant én het geeft zin om het product mee te nemen. Wat ook direct opvalt, is het tv-scherm met productinformatie en bereidingstips. De klant laat zich graag inspireren bij zijn aankopen en het rendeert. Dat willen we winkeliers meegeven: laat een frisse wind door je winkel waaien en investeer in animatie. Inkopen doen in een aangename omgeving met een tikkeltje 'fun', dat apprecieert de consument.”

Variatie troef
“Klanten vertellen ons dat ze graag verrast willen worden, nieuwe dingen willen ontdekken als ze de winkel binnenkomen”, weten de zaakvoerders. “De seizoenen en de actualiteit zijn prima kapstokken om variatie in de productpresentatie te brengen. We zorgen voor blikvangers bij de ingang. Tijdens het EK-voetbal stalden we groenten en fruit uit in de kleuren van de ploegen. Met mooi weer krijgen BBQ-producten extra ruimte. zoals de lenteprimeurs: aardbeien, de Flandria-primeurbloemkool en de eerste aardappelen, dat slaat wel aan. Vaak bieden ze inspiratie voor de klassieke vraag: wat eten we vanavond?”

Vakkennis
Karen Verplancke: “Wat ons ook opviel, was dat de producten altijd dagvers waren, de rayon altijd goed aangevuld was en seizoensproducten van het seizoen extra in de kijker stonden. Dit zijn echt zaakvoerders met vakkennis. Een surplus is nog dat de verantwoordelijke van de groente- en fruitrayon zelf groenteteeltster is geweest en dat maakt wel een verschil.” “Haar ruime productkennis komt prima van pas als klanten wat meer uitleg wensen. Kortom, zij is de geknipte persoon om deze rayon op te volgen", vinden de zaakvoerders.

Producten van bij ons
Lokale producten krijgen extra ruimte. “Waar mogelijk kopen we rechtstreeks bij de producent. Zo nemen we aardbeien af van een lokale kweker en aardappelen van een boer uit de regio”, vertellen de zaakvoerders. “Het persoonlijke contact en het feit dat we de lokale economie steunen, vinden we wel een meerwaarde. Ook onze klanten appreciëren dat. Bovendien heeft het korte traject een positieve impact op mobiliteit en milieu. We willen daar in de toekomst extra inspanningen voor doen.”

Marktgevoel creëren
Celine en Anne-Sophie: “We organiseren van tijd tot tijd kleine kookevents waar klanten kunnen proeven, een receptje en gratis tips meekrijgen. De sfeer en de animatie daarrond spreekt wel aan. Het had altijd een positief effect op de verkoop van het product. We willen echt een buurtsuper'markt' zijn, een marktgevoel creëren met de producten laag en horizontaal uit te stallen, zodat je alles goed kunt zien. Uit een klein klantenonderzoek dat we zelf recent hielden, viel ook het sociaal contact als positieve ervaring op. 'Bij de groenten en het fruit kom ik altijd iemand tegen voor een babbeltje', klonk het. Klanten vinden dat ook een leuk aspect van onze buurtwinkel. Elke klant moet zich hier welkom voelen. De formule? Een vriendelijke begroeting en wat aandacht van ons personeel doet veel. Wijzelf proberen ook tijd te maken om aanwezig te zijn in de winkel. Klanten weten dat ze bij ons terechtkunnen. We zijn open op zondagvoormiddag, ook een pluspunt.”

Klanten verrassen
Celine en Anne-Sophie: “Deze titel is een erkenning voor onze inspanningen. Wat we nog willen? Blijven focussen op vers en kwaliteit. We zijn zeker van plan om in de toekomst meer te investeren in promotiemateriaal van Flandria en meer tastings met kooktips te organiseren. De klanten verrassen blijft een grote uitdaging.”
Karen Verplancke: “Deze jonge uitbaatsters zijn echt enthousiast en zoeken voortdurend naar nieuwe dingen. Ze pikken tips op en we zien een duidelijke evolutie. We wilden hen met deze prijs een duwtje in de rug geven.”

Mooi prijzenpakket
De Groentevakman 2016 kreeg naast media-aandacht ook een mooi prijzenpakket: een waardebon van 1.000 aan Flandria-groenten, exclusieve schorten van de Groentevakman voor het personeel, een raamsticker met de erkenning als Groentevakman 2016.

(*) De wedstrijd is een gezamenlijk initiatief van Flandria, Buurtsuper.be, Boerenbond, en VLAM. De wedstrijd kan rekenen op de steun van Acerta, de Provinciale Landbouwkamer van Oost- en West-Vlaanderen, SBB en EPS (Euro Pool System). 

About LAVA
Products
News
Contact